Czy wsiadłbyś do samolotu wiedząc, że pilot zdobył swoje umiejętności słuchając wyłącznie wykładów? Czy sama teoria wystarczy? Coraz popularniejszym narzędziem wykorzystywanym podczas szkoleń i rekrutacji pracowników okazuję się wirtualna rzeczywistość. Stale rosnąca liczba firm decyduje się na takie rozwiązanie z myślą o przyciągnięciu i rozwoju pracowników.
Kerstin Wagner, szefowa działu pozyskiwania pracowników w Deutsche Bahn, mówi, że firma zastosowała już takie rozwiązanie w 2015 roku. Potencjalni kandydaci zainteresowani pracą dla niemiecka giganta kolejowego, w ciągu sekundy za pomocą techniki VR, mogą poczuć realną atmosferę pracy. Zaletą takiego rozwiązania, jest możliwość wybrania najlepszego kandydata do zespołu.
Actiview izraelska firma technologiczna, stworzyła platformę do rekrutacji, która używa interfejsu VR do oceny kandydatów. Wykorzystana technologia umożliwia pracodawcom oferowanie nowym pracownikom wirtualnej wycieczki po biurach firmy oraz możliwość spotkania z dyrektorem generalnym. Korzystając z platformy firmy Actiview, kandydat bierze udział w teście z wykorzystaniem łamigłówek. Roy Elishkov, wiceprezydent ds. strategii i rozwoju biznesu w firmie Actiview wyjaśnia:
Symulator VR umożliwia nam, kontrolowanie tego, co dany użytkownik widzi, słyszy i czuje. Widzimy jego zachowanie, co pozwoli nam zebrać konkretne i oczekiwane dane. Monitorujemy podejście kandydatów do wykonywanego zadania. Sprawdzamy, czy mają strategię kierującą ich na wykonanie zagadek we właściwym porządku.
Nowe technologie wpływają na zmianę sposobu szkolenia w firmach
VR całkowicie zmienił sposób przeprowadzania szkoleń. Armia brytyjska wdrożyła pilotażowy program szkoleniowy, w którym przy pomocy technologii VR szkoliła żołnierzy.
KFC od 2017 szkoli swoich pracowników jak przyrządzać smażone kurczaki za pomocą gry w technologii VR.
Mimo że technologia VR nie jest jeszcze głównym narzędziem używanym podczas rekrutacji i szkoleń, specjaliści wierzą, że jest to przyszłość. Jeremy Dalton, szef VR w firmie konsultingowej PwC UK uważa, że:
:
Arturo Schwartzberg szef i współzałożyciel firmy e-learningowej SweetRush, twierdzi, że „założenie słuchawek i przeniesienie się w wirtualną rzeczywistość, pozwoli na budowanie empatii. Możemy doświadczyć, jak to jest być na wózku inwalidzkim, lub wykonać czyjąś pracę, o której nawet nie myśleliśmy.” SweetRush wspólnie z firmą Hilton wprowadziło program pilotażowy dla pracowników biurowych. Przy użyciu technologii VR pracownicy mogli sprawdzić, jak realnie kieruje się hotelem, zarówno od strony recepcji aż do sprzątania. Po sukcesie programu został on wprowadzony we wszystkich biurach Hilton na całym świecie. Podczas wirtualnego doświadczenia „pracownicy mieli możliwość brania udziału w podstawowych zadaniach operacyjnych takich jak, przygotowanie tacki obsługi pokoju,” powiedziała Gretchen Stroud, vice prezydent ds. talentu, nauki i zaangażowania w Hilton. Pracownicy są prowadzeni w ciągu całego procesu przez „Vic” , wirtualny konsjerż.
Zwalczanie różnic w wynagrodzeniu ze względu na płeć
Nowa fala firm technologicznych poszukuje innowacyjnych sposobów na wykorzystanie technologii VR w miejscu pracy. Vantage Point opracował platformę oparta o system VR, w celu zapewnienia firmą szkolenia z zakresu przeciwdziałania molestowaniu seksualnemu. „Szkolenie to daje możliwość pracownikowi przebrnięcia przez szereg sytuacji, taki jak przyjęcie w biurze. Granica pomiędzy zachowaniem profesjonalnym a osobistym ulega zatarciu. System VR pozwala obserwować ruchy ciała, usłyszeć ton głosu i doświadczyć całego kontekstu sytuacji”, powiedziała założycielka Vantage Point, Morgan Marcer. Analiza zachowań pozwoli nam określić czy Jan podczas mówienia specyficznego komentarza ingeruje w przestrzeń Sary, jaki jest jego ton, i czy Sara odczuwa dyskomfort tej sytuacji. To są rzeczy, które trzeba zobaczyć, poczuć i usłyszeć.
Firma Morgan Mancer pracuje obecnie nad programem VR, pomagającym kobietom rozwijać umiejętności negocjacyjne w kierunku różnic płacowych ze względu na płeć. „Program pozwoli usiąść przy stole z szefem w wirtualnych negocjacjach i przećwiczyć słowa, które byś wypowiedziała podczas spotkania i porównać ich wyniki z innymi współpracownikami. „ Według Mancer „może to mieć duży wpływ na parytet płci.”
W Polsce ta technologia również staję się coraz bardziej popularniejsza. Przykład to Jeronimo Martins (właściciel sklepów Biedronka), gdzie pracownicy sieci sklepów Biedronka uczą się wypieku pieczywa z użyciem gogli wirtualnej rzeczywistości. Z kolei na szkoleniach firmy Human Partner możemy w bezpiecznym wirtualnym świecie przećwiczyć i sprawdzić swoje umiejętności managerskiej komunikacyjne – zakładając gogle VR wcielamy się w rolę managera by wejść w dialog pracownikami i zobaczyć konsekwencje swoich wyborów.
Technologia VR to nie przyszłość, lecz już teraźniejszość, która pozwala uczynić procesy HR takie jak szkolenia czy rekrutacja bardziej angażującymi i efektywniejszymi Co więcej, jej wykorzystanie i potencjał jest bardzo wysoki.
Materiał przygotowany m.in. na podstawie artykułu Emmy Kennedy, CNN Business.
Przeczytaj także jak szkolenia z wykorzystaniem VR mogą uratować życie pracownikom.
Zobacz pozostałe artykuły
Najbliższe wydarzenie
Webinar